112Krimpen RSS-feed 112Krimpen mobiele website 112Krimpen Twitter

6 minutenzones en beschikbare AED's

Plaats reactie    112Krimpen forum index » Krimpens Nieuws Vorige onderwerp
Volgende onderwerp
6 minutenzones en beschikbare AED's
Auteur Bericht
Barry
Brandmeester
Brandmeester

Bericht 6 minutenzones en beschikbare AED's Reageer met quote
Stem van Krimpen heeft een briljant idee:
- inventariseer alle BHV'ers, brandwachten, EHBO'ers en overige hulpverleners met een opleiding reanimatie.
- voeg ze toe aan een SMS-alert systeem;
- als er een hartaanval plaatsvindt in Krimpen dan wordt alle hulpverleners in de buurt ge-sms't dat ze moeten helpen.

Op die manier is er altijd binnen 6 minuten een hulpverlener aanwezig, sneller dan de tatu's. En kunnen er jaarlijks tientallen levens gered worden.

Ze zijn alleen vergeten aan de hulpverleners zelf te vragen wat die ervan vinden.
Wat vinden wij hier eigenlijk van? Reageer op dit bericht.

Nog wat anders: reanimatie heeft niet zoveel zin zonder AED. Er zijn in Krimpen ruim 30 AED's. Maar de meesten weten niet waar die dingen hangen.
(http://stichtingthefuture.nl/aed)
De AED's zijn meestal beschikbaar tijdens kantoortijden, voor 9 uur en na 17:00 heb je pech.
(Bijvoorbeeld de AED's in het politiebureau, of bij sporthal De Populier.)
Er is nu een onafhankelijk onderzoek gaande om deze AED's beschikbaar te maken voor hulpverleners. Ook hier hebben ze niet de moeite genomen de hulpverleners zelf om een mening te vragen, dus doe ik het maar bij deze...

Het probleem me de AED's is dat er in Krimpen niet zoveel sociale controle is, 'verzamelaars' zouden de AED's van de muur kunnen trekken en niet meer terug geven.
Ook hebben bedrijven/particulieren veel doekoes betaald voor de defibrilatoren, met de 'koop er maar zelf één'-mentaliteit willen ze 'hun' AED niet uitlenen, zelfs niet bij een hartstilstand.

Ik ben inmiddels wel bekend met die onderzoeken van de gemeente. Ga er maar van uit dat dit heel lang gaat duren. Wat een toestand, je zou er bijna hartkloppingen van krijgen. Het best ben je af als je zelf een AED koopt.
Een AED kost bijna 2000 euri, dus blijkbaar is dat de prijs van een mensenleven.
zo 28 feb 2010 11:43 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lukas
Hoofdcommandeur
Hoofdcommandeur

Bericht Reageer met quote
Waarom moeten hulpverleners hun mening geven??? als je bij de brandweer een afspraak maakt weet je hun mening. Als je bij de GGD een afspraak maakt kan je daar ook een mening horen en geld ook zo voor de politie.

Maar ik denk zelf dat hun mening niet toedoet. Hun zijn daarvoor, en als er bij jouw in de straat een reanimatie is en jij bent al begonnen, moet je niet denken dar hun je aanhouden hoor, ze zijn er alleen maar blij mee. Je legt teveel meningen bij de hulpverleners, maar je moet de mening juist vragen aan de slachtoffers.... En ik weet zeker als die van de arts horen hoe eerder er gestart is met een reanimatie, hoe meer overlevingskansen er zijn. Dat zullen ze heus niet erg vinden!!!
zo 28 feb 2010 13:49 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Paulus
Hoofdbrandmeester
Hoofdbrandmeester

Ik vind het geweldig allemaal dat er blijkbaar zoveel om de medeburgers word gegeven dat we het hele dorp willen mobiliseren als iemand hulp nodig heeft maar het lijkt er een beetje op dat we erg doorschieten met zn allen. Op het moment dat er melding gedaan word van een reanimatie zijn de brandweer, politie en 2 ambulances al onderweg met professionele hulpverlening... Om heel eerlijk te zijn, daar kan je als burger niet tegenopfietsen (en rijden ook niet als je je netjes aan de verkeersregels dient te houden) en al helemaal niet als je nog ergens een AED vandaan moet gaan halen. Hoe sneller er bij een infarct gedefibrileerd word hoe groter de overlevingskans voor de patient, daar ga ik ook niet over discussieren hier. Ik ben alleen van mening dat het een beetje overdreven is om bij wildvreemde mensen de deur in te trappen met de boodschap dat je een AED hebt en wel eventjes komt helpen, op de voet gevolgd door de professionele hulpverlening. Bij een 'normale' reanimatie heb je al gauw 4 man ambulancepersoneel en ook nog 6 man politie/brandweer in je huiskamer staan, daar is gewoon geen plaats voor de brave medeburger die daar misschien hooguit 1 a 2 minuutjes voor de 1e politie of brandweerauto arriveerd... Als dit nou bestempeld word als een briljant idee van een plaatselijke politieke partij ben ik erg benieuwd naar hun gewone ideeen...
zo 28 feb 2010 19:39 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
jaco-laura
Hoofdbrandwacht
Hoofdbrandwacht

bravo paulus,

geen woord spaans bij.
ma 01 mrt 2010 17:18 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
jaco-laura
Hoofdbrandwacht
Hoofdbrandwacht

nog een aanvulling.

Ik heb recentelijk een avond van het bot (bedrijfsOpvangTeam) van de brandweer bijgewoont. Die avond ging over de gevolgen van een AED inzet op de brandweermannen, zelfs voor "professionele'hulpverleners is een inzet AED een inzet met een emotionele lading. Je bent direct bezig met leven en dood. Het hoeft natuurlijk niet maar het kan op mensen een vulling geven in hun emotionele rugzak. Daarom lijkt het mij geen goed idee om deze taak aan gewone burgers te geven zonder deze opvang mogenlijkheden. Buiten het feit dat het een grote wild west boel wordt van mensen die alle kanten opvliegen.
ma 01 mrt 2010 17:29 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Lukas
Hoofdcommandeur
Hoofdcommandeur

ben ik met jeen Jaco, maar blijf zelf wel van mening hoe sneller er een reanimatie wordt gestart hoe beter het voor het slachtoffer is. Buiten het feit om waar dit topic over gaat. En ik heb het recentelijk meegemaakt en zou het dan ook fijn hebben gevonden als de burgers er ook worden bij betrokken, wat helaas niet gebeurd is. Ik heb me er dan ook heel makkelijk erover heen gezet, dus zat er ook niet op te wachten, maar idd hoever er geen 30 man burgers voor een woning te staan.
Maar ik weet wel als ik ergens in de buurt bent en ik zie op de pager een AED inzet dat ik toch niet zal aarzelen om iedergeval met/zonder AED te starten met een reanimatie.
ma 01 mrt 2010 17:58 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Davey
Hoofdbrandmeester
Hoofdbrandmeester

Zou wel aardig fijn zijn als mensen is een keer wat meer voor mekaar deden. Hetzij een reanimatie of als iemand in mekaar gemept wordt. Die emotionele waarde, klopt hellemaal maar kiest diegene die er naar toe gaat er niet voor? Tis maar een mening en vraag hoor Wink

Davey Blom
di 02 mrt 2010 19:43 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail MSN Messenger
jaco-laura
Hoofdbrandwacht
Hoofdbrandwacht

misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar wat ik bedoel is dat ik er geen voorstander van zou zijn als er burgers opgeleid/ geselecteerd worden om met een AED aan de slag te gaan.
Dat er zo snel mogelijk gestart wordt met massage staat mijns inziens los hiervan. iedereen die in de buurt is en het kan moet dit vanzelfsprekend doen. Als mijn piepert gaat en ik ben ik de buurt ga ik er natuurlijk heen om zo snel mogelijk te gaan masseren.
Eigenlijk vind ik dat iedere middelbare schoolleerling in zijn opleiding dit moet leren om zodoende na verloop van tijd een groot deel van de bevolking deze kennis te laten hebben.
do 04 mrt 2010 22:48 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
jaco-laura
Hoofdbrandwacht
Hoofdbrandwacht

Davey schreef:
Zou wel aardig fijn zijn als mensen is een keer wat meer voor mekaar deden. Hetzij een reanimatie of als iemand in mekaar gemept wordt. Die emotionele waarde, klopt hellemaal maar kiest diegene die er naar toe gaat er niet voor? Tis maar een mening en vraag hoor Wink

Zoals hierboven al gezegd pleit ik er niet voor dat er niks gebeurt. ik ben het met je eens dat we in onze samenleving elkaar zoveel mogelijk moeten helpen.
Over jouw opmerking dat je er bewust voor kiest om er heen te gaan wil ik dit zeggen. Wij van de brandweer hebben de taak (aed) erbij gekregen een paar jaar geleden en voeren die denk ik met overgave uit. Om de extra emotie die erbij kan komen te onderkennen is er binnen de brandweer voldoende opvangmogelijkheden en kennis om hierbij te helpen. Dit geld ook voor andere diensten trouwens.
do 04 mrt 2010 23:01 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Davey
Hoofdbrandmeester
Hoofdbrandmeester

jaco-laura schreef:
Davey schreef:

Zoals hierboven al gezegd pleit ik er niet voor dat er niks gebeurt. ik ben het met je eens dat we in onze samenleving elkaar zoveel mogelijk moeten helpen.
Over jouw opmerking dat je er bewust voor kiest om er heen te gaan wil ik dit zeggen. Wij van de brandweer hebben de taak (aed) erbij gekregen een paar jaar geleden en voeren die denk ik met overgave uit. Om de extra emotie die erbij kan komen te onderkennen is er binnen de brandweer voldoende opvangmogelijkheden en kennis om hierbij te helpen. Dit geld ook voor andere diensten trouwens.

Ja dat was misschien een wat misplaatste reactie, en ik wist niet dat je brandweerman was en er dus kaas van had gegeten. Maar is die opvang (BOT neem ik aan) dan niet een idee om toe te passen als het nodig is bij burgers. Ja ik roep maar wat omdat ik toch een beeld wil krijgen van of het gaat werken.

Davey Blom
vr 05 mrt 2010 1:55 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Paulus
Hoofdbrandmeester
Hoofdbrandmeester

Ik denk dat we nu 2 onderwerpen door elkaar gaan gooien. Ten eerste wil ik graag kwijt dat ik ook absoluut een voorstander ben van burgerhulp. Als mensen ben je tenslotte op de wereld om elkaar te helpen. Dus als er iemand op straat in elkaar zakt zou het mooi zijn als iedereen zou weten wat hij of zij moet doen. Reanimatiecursussen vind ik ook erg zinvol alleen al om die reden. Op scholen en bij bedrijven is het dan ook verplicht om iemand rond te hebben lopen die BHV/EHBO training heeft gehad. De vraag waarmee dit topic werd geopend was of er behoefte was bij de hulpverleners dat burgers bij elke melding van een reanimatie een sms zouden ontvangen en zich met een AED naar het adres zouden spoeden. Ik wil er niet bij nadenken wat er zou gebeuren als er dalijk 5 of 6 mensen met een AED door de straat rennen, fietsen of in het ergste geval (heel hard) rijden. Denk eens even wat een impact het is voor de naasten of familieleden bij wie je de deur uit de scharnieren loopt. Die verwachten (geuniformeerde) professionele hulpverleners en geen mededorpsbewoners (met goede bedoelingen, dat wel). Ik vind het een beetje makkelijk gedacht van de politiek om dit als 'speerpunt' in de campagne mee te nemen. Het is inspelen op de gevoelens van de burger omdat direct of indirect iedereen wel iets heeft meegemaakt in de familie of kennissenkring in de vorm van een reanimatie of ongeval. Bovendien ben ik het roerend eens met Jaco-laura over het feit dat een reanimatie een zeer ingrijpende gebeurtenis is. Het is ook niet voor niks dat er vaak over gesproken word binnen de politie, brandweer en zelfs ook bij mij bij de ambulancedienst.
vr 05 mrt 2010 20:54 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Davey
Hoofdbrandmeester
Hoofdbrandmeester

Nog even een vraag. Er wordt gezegt 'het wordt niet even aan de hulpverleners gevraagt' in het begin bericht. Bedoelen wij daar dan brandweer, politie en ambulance mee of de burgers die ze willen gaan inzetten?

Davey Blom
vr 05 mrt 2010 21:12 Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:    
Plaats reactie    112Krimpen forum index » Krimpens Nieuws Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: